Unie vydavatelů
 
Výběr ročníku: 

Události v tištěných médiích v roce 2014

Trh v roce 2014: Relativní klid po bouři

Reorganizace, hledání nových příležitostí a dopady majetkových změn z roku 2013 provázely dění na trhu tištěných titulů v loňském roce.

Výraznější koncentrace silných mediálních společností na straně jedné a vznik nových mediálních projektů na straně druhé ovlivňovaly dění na mediálním trhu v průběhu roku 2014. Podstatné vlastnické změny na deníkovém trhu v druhé polovině roku 2013 se zdají být určujícími pro další uspořádání postavení českých médií. Významnou roli zde sehrává mediální apetit skupiny Agrofert, v čele s ministrem financí Andrejem Babišem. Jeho aktivita v různých mediatypech vyvolává i nepřímé reakce konkurenčních vlastníků a vede k novému rozložení sil mediálních hráčů.

Trh tištěných médií se po změnách v roce 2013 (prodej vydavatelství Mafra, Ringier Axel Springer, Sanoma) vyvíjel v roce 2014 klidněji, noví vlastníci se zaměřili na restrukturalizaci vlastních společností, nastavení vnitřních procesů a obsazení managementu. Případné další majetkové změny se proto dají očekávat spíše v průběhu roku 2015 a v letech následujících. Pokračující konsolidace je odrazem proměňující se konzumace mediálních obsahů a s ní souvisejícím poklesem prodaného nákladu, snižujících se výnosů z inzerce a nutností rozvíjet základy nového obchodního modelu, na kterém budou vydavatelé do budoucna stavět.

Digitální hledání
Pozornost vydavatelů se logicky upíná především k digitálnímu prostředí. Hledají se možnosti, jak z přítomnosti v digitálním světě vytěžit výnosy, které výhledově minimálně nahradí výpadky příjmů z tradičního obchodního modelu. V českém prostředí k průlomovému rozhodnutí přistoupila společnost Economia, která v druhé polovině roku zavedla předplatné pro online deník Hospodářských novin iHNed.cz. Přestože nejde o stoprocentní zpoplatnění webového obsahu (čtenář má k dispozici zdarma několik článků měsíčně, zpoplatněny vůbec nejsou agenturní informace), bylo toto rozhodnutí prvním mezi tištěnými tuzemskými deníky, které vedlo k začlenění prodeje webového obsahu do kompletní předplatitelské nabídky.

Další možnosti vydavatelé hledají v internetových akvizicích a internetových projektech nezpravodajského typu. Mafra v loňském roce koupila firmu Webdio (weby eMimino.cz, Labužník.cz, Vitalion.cz či ModníPeklo. cz), spustila internetovou lékárnu a uvedla novou digitální čtečku pro své deníky, od které si slibuje zvýšení příjmů z prodeje obsahu. Trochu jiným směrem se zase vydala společnost Czech News Center (značka Ringier opustila po 20 letech český trh), která rozšířila své mimomediální aktivity spojené se značkou Blesk na další nové projekty – platební kartu Blesk peněženka a službu Blesk plyn. Majitelé Czech News Center, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, také strategicky vstoupili do internetové skupiny Rockaway, za kterou stojí Jakub Havrlant.

Samostatnou kapitolu pak tvoří zájem v oblasti videoobsahu, který navíc skýtá i potenciál v reklamním prodeji. Videoreklama se v současnosti řadí k progresivním reklamním formátům. Internetovou televizi DVTV uvedla ve spolupráci s bývalými moderátory České televize Martinem Veselovským a Danielou Drtinovou společnost Economia a zájem rozvíjet videoobsah ohlásila i pro budoucí období. Stejné záměry, které povedou k posílení videoobsahu, mají i Mafra, Czech News Center či Mladá fronta, která svůj „televizní formát“ rozvíjí na internetových stránkách deníku E15.

Nástup nových projektů
Neznamená to ale, že by tištěné verze titulů zůstávaly zcela stranou zájmu. Po dlouhých letech prošly strukturálními změnami deníky Lidové noviny a Hospodářské noviny. Oba upustily od dvousešitového uspořádání a vrátily se k jednosešitovému pojetí. V upravené podobě vyšel i deník Mladá fronta Dnes. S touto změnou přešla Mafra také na nový koncept magazínů, které rozšířila i na dny, ve kterých dosud nevycházely. V říjnu vstoupila do segmentu týdeníků s titulem Téma.

Na trh vedle toho vstoupily i nové tištěné tituly – např. ekonomický licenční magazín Bloomberg Businessweek, společenský Exkluziv, suplement deníku Právo s názvem Víkend, ženský týdeník Můj čas na kafíčko nebo pražský regionální magazín Naše Praha. Vydavatelství Burda se rozhodla pro důležitou změnu, když přesunula svůj ženský klíčový magazín Svět ženy mezi lifestylové tituly. Některé časopisy ale skončily, mezi nimi i letité značky (např. Spy).

Jakoby paralelně a zdánlivě nezávisle na konsolidaci největších tuzemských médií zahájilo v loňském roce svoji činnost několik nových projektů. Jejich vznik je reakcí na situaci, která v českých médiích nastala po vstupu Andreje Babiše do mediálního odvětví. Nová média Echo24.cz, které se v průběhu roku rozšířilo i do podoby elektronického a tištěného týdeníku a reportážní tištěný měsíčník Reportér by pravděpodobně na trhu dnes neexistovaly, nebýt vstupu společnosti Agrofert do médií. Vedle toho vznikají i další aktivity, které chtějí poukazovat na roli a stav českých médií v současné společnosti.

Vlastnické změny pokračují
Vlastnicky se v roce 2014 proměňoval spíše trh časopisů. Vydavatelská společnost Astrosat (skupina Vltava-Labe-Press) se domluvila na stoprocentním převzetí vydavatelství Easy Publishing, které bylo vydavatelem časopisu Kondice. Skupina Vltava-Labe-Press zvýšila díky akvizicím na mediálním trhu své postavení mezi vydavateli na pozici druhého nejsilnějšího z pohledu čtenářského zásahu. Skupina sídlící v pražské Uhříněvsi zůstává na poli deníků jedinou, která v současnosti patří zahraničním majitelům – rodině Diekmannů z německého Pasova. Astrosat také uzavřela akvizici magazínového vydavatelství Sanoma a tituly Sanomy začala začleňovat do svého portfolia.

Majitelem odborného vydavatelství Business Media CZ se pak stal management společnosti. Generální ředitel Tomáš Tkačík, finanční ředitel Václav Bednář a výkonný ředitel Hynek Paťorek založili firmu Czech Media Investments. Německé vydavatelství Burda dokončilo na českém trhu fúzi svých společností Burda Praha a Burda Media 2000, která následovala poté, co Burda začlenila do svých struktur dřívější vydavatelství Hachette Filipacchi 2000.

Důležitá data
Obsahová konvergence médií, která je důsledkem technologického vývoje, vyvolává celkově otázku po velikosti zásahu obsahů distribuovaných přes různé platformy a způsobu jejich konzumace. Téma crossmediálního měření, které bylo v druhé polovině roku 2014 oficiálně otevřeno, bude na trhu intenzivněji rezonovat i v průběhu dalších let. Od vlastníků, pro které je propojování mediatypů důležité pro celkovou výkonnost (tj. zejména ekonomickou), bude sílit tlak na zavedení jednotného měření.



PhDr. Martina Vojtěchovská, Ph.D.
šéfredaktorka MediaGuru.cz