Unie vydavatelů
 
Výběr ročníku: 

UDÁLOSTI ROKU 2012

Leden 2012

Vydavatelství RF Hobby oznámilo změny šéfredaktorů dvou periodik. Vedením čtrnáctideníku Epocha byl pověřen Jan Zeman. Tým vydavatelství RF Hobby posílil Pavel Besta, který se stal šéfredaktorem časopisu Akta History Revue.

Ředitelka marketingu a publisherka časopisu Glanc Anamy Pónya odešla z vydavatelství Astrosat a ukončila tak svoji téměř osmiletou pracovní kapitolu ve vydavatelské skupině Vltava Labe Press/Astrosat.

Unie vydavatelů se připojila ke společné akci evropských vydavatelských asociací a dvakrát se v prosinci a lednu obrátila dopisem na komisaře EU za Českou republiku Štefana Füleho a jeho kabinet. V dopise upozorňuje na nebezpečí pro vydavatele, která vyvolal návrh novely evropské směrnice o ochraně osobních dat.

Vybraným výzkumným agenturám bylo zasláno zadání na předložení návrhů pokračování výzkumu odhadů čtenosti (MEDIA PROJEKTu) od roku 2013, tj. po skončení tříletého období 2010-2012. Zadání obsahovalo některé požadavky na zlepšení výzkumu jako například zvýšenou kontrolu práce tazatelů prostřednictvím nahrávání dotazovacích rozhovorů a další.

Od ledna 2012 došlo k organizačním změnám v monitoringu inzerce společnosti Kantar Media, s níž Unie vydavatelů na základě výběru provedeného na podzim 2011 uzavřela smlouvu na dodávku dat v roce 2012. Hlavními změnami bylo přenesení zpracování reklamy v českých médiích na Slovensko a změna analytického softwaru. Důsledkem byl výpadek v dodávce dat i přerušení metodické kontinuity s daty dříve dodávanými touto společností.

Ke změnám došlo ve vedení vydavatelství Economia. Předsedou představenstva se stal Bessel Kok a Zdeněk Bakala přešel do dozorčí rady společnosti. Současně byli zvoleni 4 noví členové správní rady vydavatelství.

Regionální síť Deník uvedla do provozu bezplatnou aplikaci pro iPad, která obsahuje přístup k celostátnímu i regionálnímu zpravodajství.

V rámci edice speciálů Lidových novin vyšel magazín 101 zaměřený na nejlepší lyžařská střediska v Evropě, kterých je obsaženo 101.

Vydavatelství Economia spustilo novou aplikaci týdeníku Ekonom pro iPad. Obsah Ekonomu byl postupně zpřístupněn na všech hlavních platformách.

65. výročí zahájení svého vydávání oslavila legenda českého trhu motoristických titulů, časopis Svět motorů, 20. ledna 2012.

Relaunchem prošel týdeník Instinkt. Nejvýraznější obsahovou změnou bylo rozšíření o patnáctistránkový televizní program, který dosud nebyl součástí tohoto časopisu.

Vydavatelství Atemi prodalo dva ze svých titulů – Travel Digest a Digest Home vydavatelství První distribuční společnost.

European Journalist Centre na konci ledna zveřejnilo článek o negativních dopadech zavedení DPH na finské noviny. 23. listopadu 2011 totiž finský parlament schválil návrh, který uvalil na předplatné novin a časopisů DPH ve výši 9 procent. Na předplatné novin se do té doby ve Finsku vztahovala nulová sazba DPH.


Únor 2012

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ provedlo relaunch nedělníku Nedělním Blesku. Změny se dotkly jak obsahu, tak grafiky. Nedělní Blesk čtenářům představil nové rubriky, více se zaměřil na společenská a vztahová témata a nabídl novou podobu TV programu.

Ve dnech 9. a 10. února proběhla v Madridu 3. mezinárodní konference o sportovním zpravodajství pořádaná WAN-IFRA, jejímž obsahem byla profesní diskuse o sportovním zpravodajství a výměna názorů a poznatků týkajících se snah o omezení novinářského pokrytí sportovní akcí, které se v různých podobách objevují v některých zemích a na některých významných sportovních akcích.

Ve dnech 16. a 17. února 2012 proběhla v Paříži mezinárodní konference Media pro aférách Wikileaks a News of the World, na které se hovořilo o standardech profesionální a občanské žurnalistiky v digitální éře.

Správní rada Unie vydavatelů se na svém jednání 21. února 2012 seznámila s návrhy agentur GfK a Median, MillwardBrown a TNS AISA spolu se SC&C na pokračování Media projektu od roku 2013. Správní rada nerozhodla o nejlepším návrhu a rozhodla zaslat osloveným agenturám upřesněnou a doplněnou poptávku na předložení rozšířených návrhů výzkumu.

Evropská asociace vydavatelů časopisů EMMA zahájila 29. února 2013 fungování svého think tanku s názvem Future Media Lab, který je zaměřen především na definování potřeby budoucích změn evropských legislativních podmínek pro zajištění dalšího rozvoje evropského časopiseckého průmyslu.

Společnost MAFRA zvýšila svůj podíl ve vydavatelství Metro Česká republika – vydavateli bezplatného deníku Metro – z dosavadních 60 na 93,3 procenta, a to prostřednictvím navýšení základního kapitálu společnosti.

V předvečer konání světové konference o novinové inzerci WAN-IFRA v Praze proběhl specializovaný mezinárodní seminář WAN-IFRA Multimedia Advertising zaměřený na využití novinového obsahu na digitálních platformách pro rozšíření inzertních příjmů vydavatelů deníků.


Březen 2012

Ve dnech 1. a 2. března proběhla v Praze 22. světová konference o novinové inzerci, jejímž partnerem byla Sekce deníků Unie vydavatelů. Hlavní pozornost byla věnována synergii tištěných a digitálních médií a jejich společného využití při zvyšování inzertních příjmů vydavatelů. Celkově se akce zúčastnilo více než 200 osob, z toho 19 z České republiky.

S platností od 1. března 2012 byl pověřen vedením redakce titulu Aha! Radek Lain, který byl do té doby zástupcem šéfredaktora.

Ve dnech 12. až 13. března 2012 proběhla v Berlíně každoroční konference o digitalizaci ve vydávání časopisů pořádaná ve spolupráci FIPP a německé asociace časopisů VDZ Digital Innovators Forum 2012. Z představených studií a zpráv vyplynulo několik základních závěrů, například nutnost využití všech myslitelných mediálních kanálů pro podporu značky daného média, včetně využití sociálních sítí. Dalšími trendy je internacionalizace digitálního vydávání, například prostřednictvím lokálních webových stránek v různých zemích. Hlavní konkurenční výhodou vydavatelů časopisů zůstává ve srovnání s konkurencí kvalita obsahu.



Dne 21. března 2012 se uskutečnil první brunch časopisů v roce 2012, který byl zaměřen na představení nejnovějších trendů v konzumaci jednotlivých mediatypů a diskusi o nich. Na brunchi bylo představeno deset krátkých desetiminutových prezentací prokládaných bloky diskusí. Prezentátoři ukázali, že aktuální vývoj ve všech mediatypech jednoznačně směřuje k pronikání digitálních a mobilních technologií, které způsobují konvergenci jednotlivých mediatypů a na druhé straně otevírají pole pro mnohonásobně širší distribuci jednotlivých obsahů.



V Berlíně se ve dnech 21. a 22. března uskutečnil Printing Summit WAN-IFRA – konference zaměřená na novinky v technologiích výroby novin. Již o týden dříve proběhla na stejném místě konference Reklamní trh na přelomu.

Dne 27. března 2012 vybrala správní rada Unie vydavatelů za realizátory Media pro - jekt u od roku 2013 agentury Median a STEM MARK.

Dne 29. 3. 2012 byly vyhlášeny výsledky osmého ročníku soutěže Časopis roku za rok 2011. Hlavní novinkou soutěže bylo zřízení kategorie Launch nebo relaunch roku. Suplement deníku MF DNES Magazín DNES+TV prošel grafickým designem včetně změny loga. Titul byl také několikrát v průběhu roku rozšířen o speciální přílohu.



Anabel Hernándezová, mexická novinářka a spisovatelka, známá díky svým investigativním reportážím o korupci a zneužívání moci na mexické politické scéně, získala prestižní cenu Zlaté pero svobody 2012, což je každoroční ocenění za přínos svobodě udělované Světovou asociací novin a vydavatelů zpravodajských titulů WAN-IFRA.

K 31. březnu 2012 odešel z funkce generálního ředitele WAN-IFRA Christoph Riess. Riess byl zodpovědný za úspěšnou reorganizaci a strategii globální organizace vydavatelů novin po fúzi Světové asociace novin WAN s výzkumnou a technologickou organizací IFRA.



Vydavatelství Bauer Media zahájilo publikování měsíčníku Vaříme krok za krokem pod značkou ženského týdeníku Chvilka pro tebe.

Vydavatelství Egmont zahájilo vydávání komiksového časopisu Transformers Prime.

Lidové noviny vydaly v rámci série tematických magazínů edice 101 speciál s názvem Sladká šedesátá.

Německá novinová marketingová společnost ZMG vydala ročenku Zeitungsqualitäten 2012. V publikaci upozorňuje na některá zajímavá fakta. Například informuje, že 81 procent německých čtenářů novin hodnotí novinovou inzerci jako důvěryhodnou a spolehlivou. 80 % novinovou inzerci považuje za dobrou pomůcku při volbě vhodné nabídky zboží.


Duben 2012

Ve dnech 16. až 18. dubna 2012 proběhla v Londýně mezinárodní konference WAN-IFRA Digital Media Europe zaměřená na vzájemnou výměnu zkušeností s aplikací digitálních novinek na novinovém trhu v různých částech světa.

Na základě březnového rozhodnutí správní rady Unie vydavatelů byla zahájena příprava metodických změn v MEDIA PROJEKTu navržených realizátory nebo požadovaných vydavateli a především příprava pilotního výzkumu k ověření vlivu těchto změn.

Vydavatelství Motor-Presse Bohemia zahájilo vydávání časopisu Auto motor a sport Extra pro ženy, který se stal ojedinělým projektem nejen na českém trhu. Čtenářky se v titulu seznamují například s aktuálními trendy v oblasti barev pro automobily.

Vydavatelství Vltava-Labe-Press zahájilo vydávání nového magazínu s názvem Deník plný vaření. Recepty do něj zasílají sami čtenáři.

Mezinárodní organizace IPI zabývající se otázkami svobody tisku ve světě a Světová asociace vydavatelů novin WAN-IFRA se dohodly na prohloubení spolupráce na projektech, které podpoří svobodu tisku a rozvoj nezávislých médií ve světě.


Květen 2012

Dne 3. května 2012 proběhl každoroční Světový den svobody tisku, významný den vydavatelů a žurnalistů, který je příležitostí zdůraznit význam svobody tisku a informací pro demokracii a společenský rozvoj i skutečnost, že svoboda tisku vyžaduje i v současné společnosti stálou pozornost a ochranu. Při této příležitosti bylo také vzpomenuto, že v roce 2011 bylo při výkonu své práce zabito ve světě 64 novinářů a v různých zemích světa bylo vězněno 179 novinářů.

Ve čtvrtek 10. května 2012 se uskutečnila společná prezentace výsledků výzkumů MEDIA PROJEKTu a Radio projekt. Podle nejaktuálnějších výsledků zásah tiskových titulů v české populaci zůstává stále vysoký. Nejméně jeden deník si v posledních 14 dnech přečetlo 66,7 % populace, tj. více než 5,9 mil. osob ve věku 12 - 79 let.

Novou jednatelkou magazínového vydavatelství Astrosat se stala Karin Vedrová, která nahradila Alenu Černou, která se později stala výkonnou ředitelkou vydavatelství Bauer Media.

V Hamburku proběhla 10. až 11. května 2012 konference WAN-IFRA 11th International Newsroom Summit zaměřená na novinky v oblasti redakční práce a jejího řízení či technického zabezpečení při vydávání zpravodajského obsahu na různých platformách.

21. května 2012 vyšla jako příloha týdeníku Marketing & Media Ročenka Unie vydavatelů 2012.

Dne 24. května 2012 proběhl před jednáním valné hromady ENPA seminář o politice Evropské unie v oblasti plurality médií za účasti předsedkyně Vysoké skupiny pro mediální svobodu a pluralitu médií EU Vairy Vike Freiberg.

Dne 25. května 2012 se uskutečnila v kyperské Nikosii valná hromada Evropské asociace vydavatelů novin ENPA. Vydavatelé novin přivítali vyhlášení eurokomisařky pro vzdělávání a kulturu Androully Vassiliou o její podpoře snížené sazbě DPH pro digitální tisk.

Světová konference časopiseckých výzkumníků FIPP Research Forum se uskutečnila ve dnech 29. a 30. května 2012 v Londýně. V rámci konference byly prezentovány zajímavé výzkumy zaměřené na podporu trhu časopisů z různých částí světa. Byly také vyhlášeny výsledky soutěže FIPP Research Awards 2012.

Vítězem soutěže o nejlepší výzkum časopiseckého trhu FIPP Research Awards 2012 se stal výzkum národní asociace vydavatelů časopisů ve Španělsku zaměřený na efektivitu inzerce v časopisech spojený s možností demonstrovat přínosy zařazení časopisů do multimediálních kampaní. Soutěže se účastnila i Unie vydavatelů s výzkumem WoM působení časopisů realizovaným na podzim 2011, ale nedosáhla ocenění.

Deník Sport připravil k mistrovství Euro 2012 samostatně prodejný speciální magazín.

Vydavatelství Bauer Media provedlo při příležitosti dvacátého výročí zahájení vydávání ženského týdeníku Tina na českém trhu jeho relaunch.

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ oznámilo, že vydá samostatně prodejný speciál týdeníku Reflex s názvem Fenomény 20. století zaměřený na osobnosti i lifestylové fenomény, které ve 20. století změnily svět.
Vydavatelství Czech Press Group zahájilo vydávání nového časopisu s názvem Kočičí planeta.

Vydavatelé deníků spolu s dalšími subjekty působícími v sektoru online poskytování zpravodajství a také ČTK podepsali a vyhlásili pravidla pro přebírání obsahu na internetu soustředěná v dokumentu Co se smí a nesmí při využívání obsahu na internetu.


Červen 2012

Vydavatelství Burda Media 2000 uvedlo 8. června 2012 na trh nový speciál vydávaný pod značkou měsíčníku Marianne s názvem Venkov & styl zaměřený na využití prvků venkovského stylu v bytové kultuře, dekoru a designu. Vydavatelství Sanoma Media Praha oznámilo, že bude provádět postupný relaunch svých tištěných titulů a pracuje na proměně časopisů Vlasta a Týdeník Květy. Cílem je omladit vnímání značek obou titulů. Sekce časopisů Unie vydavatelů uspořádala 14. června 2012 devátý diskusní brunch časopisů. Téma tohoto brunche bylo Značky v zemi slev a jak už z názvu vyplývá, panelisté a účastníci diskutovali o specifickém postavení a fungování produktových značek na českém spotřebním trhu a důsledcích těchto zvláštností pro mediální trh. V diskusi se utkaly dva týmy panelistů - tým zdůrazňující úlohu značek na českém trhu a tým argumentující proti jejich význam.



Výsledky sedmé fáze výzkumu LAE-ČR, který realizovala výzkumná agentura GfK Czech byly zveřejněny 19. června 2012. LAE-ČR je výzkum zaměřený na analýzu skupiny osob s rozhodovacími pravomocemi, jejich mediální chování, nákupní a investiční záměry, preference, rozhodovací procesy a volnočasové aktivity a jeho cílem je získat věrohodné informace o této skupině osob využitelné pro podporu tiskové inzerce v rámci hlavních směrů B2B komunikace.

Dne 16. června 2012 vyšel v nové podobě sobotní magazín deníku MF DNES Víkend DNES.

Dne 21. června 2012 se uskutečnil druhý workshop určený pro inzertní a marketingové pracovníky deníkových vydavatelství, který uspořádala Sekce deníků Unie vydavatelů. Workshop byl zaměřen na rozšíření a prohloubení některých směrů argumentace ve prospěch novinové inzerce za využití datových zdrojů. Nemalá pozornost byla věnována tomu, jak některé specializované výzkumy fungují v zahraničí a tomu, jak by bylo možno datovou základnu rozšířit a také ještě efektivněji využívat data, která jsou k dispozici.

Marketingová ředitelka lifestylových časopisů Burda Media 2000 Ivana Šimlovičová odešla po šesti letech z této funkce. Její agendu převzala Zuzana Polanská, ředitelka marketingu Burda Praha.

Noví realizátoři Mediaprojekt u pro období od roku 2013 zahájili pilotní výzkum vlivu metodických a organizačních změn ve výzkumu.

Vydavatelství MAFRA uvedlo na trh v rámci magazínové řady Edice DNES+ samostatně prodejný magazín Čtení na léto.

Časopis Týden připravil pro ty, kdo se rozhodli strávit v roce 2012 dovolenou v tuzemsku speciální vydání s názvem 1001 českých pokladů.

Vydavatelství Motor Presse Bohemia provedlo relaunch motoristického měsíčníku Auto moto a sport.

Z vedení vydavatelství Sanoma Media Praha odešel k 30. červnu 2012 generální ředitel Josef Havelka. Ve funkci jej nahradila Agniezska Dolezych.

Koncem června odešel z funkce inzertní ředitel vydavatelství Economia Jan Plamínek.


Červenec 2012

Od července 2012 vstoupila v platnost smlouva o dodávce dat monitoringu inzerce společnosti Admosphere pro členy Unie vydavatelů na základě multilicence, která se vztahuje na data za všechny monitorované mediatypy s výjimkou internetu, data z jehož monitoringu jsou vlastnictvím sdružení SPIR. Uživatelům dat z Unie vydavatelů byla dodána také starší data od roku 2010, kdy začal provoz monitoringu Admosphere, aby jim bylo umožněno provádět analýzy dlouhodobějšího vývoje inzerce, protože dřívější dodavatel dat, kterým byla společnost Kantar Media, ukončila provozování monitoringu reklamy v českých médiích.

Dne 5. července 2012 přijal jako první v zemích EU nizozemský parlament rezoluci, která obsahuje požadavek na zavedení snížené sazby DPH pro placený přístup k digitálnímu zpravodajství.

Mezinárodní federace časopisů FIPP vydala publikaci Power of Print, která obsahuje poznatky ve prospěch inzerce v časopisech získané analýzou výzkumů, které se uskutečnily v různých částech světa. Autorem publikace je výzkumný konzultant FIPP Guy Consterdine.

Evropská komise upravila na základě protestů evropských vydavatelských asociací ENPA a EMMA obsah své ekologické kampaň Generation Awake tak, aby tisk nebyl prezentován jako významná zátěž pro životní prostředí.

Vydavatelství Mladá fronta a Empresa Media si vzájemně vyměnily tituly: MF převzala Profit a předala Emprese týdeník Sedmička a naopak. Změna vstoupila v platnost od 1. srpna 2012.
Mladá fronta už předtím získala od vydavatelství Euronews ekonomický týdeník Euro.

Evropská komise vyhlásila čtvrtý ročník novinářské soutěže zaměřené na publicistiku věnovanou tématu zdraví a zdravého životního stylu. Hlavním tématem ročníku 2012 bylo aktivní a zdravé stárnutí.

Rakouská vydavatelská asociace spustila kampaň upozorňující na možnost dalšího udržitelného rozvoje tiskových médií v papírové i digitální formě a upozorňující na chybnost některých argumentů o neekologičnosti tištěných médií.


Srpen 2012

Vydavatelství Mladá fronta ukončilo vydávání týdeníku Profit jako samostatného titulu a přeměnilo jej na přílohu ekonomického deníku Mladá fronta E15.

Od 2. srpna 2012 zahájilo vydavatelství Empresa Media vydávání týdeníku Sedmička ve zcela novém formátu jako společenského časopisu.

FIPP - mezinárodní asociace vydavatelů časopisů, spustila v srpnu nový design své webové stránky. Nová stránka proti předchozí poskytuje především přehlednější přístup k informacím a zajišťuje lépe globální „kompatibilitu“ přístupu. Postupně byla uvedena do provozu další rozšíření webu, jako je FIPP Update Newsletter, video kanál a podobně.

Data z výzkumu MEDIA PROJEKTu za 1. čtvrtletí 2012 a 2. čtvrtletí 2012, byla zveřejněna 9. srpna 2012.

Agentury Median a STEM MARK ukončily od druhé poloviny června prováděný pilotní výzkum metodických úprav v Media projek - tu od roku 2013, které navrhly sami agentury nebo budou zavedeny na základě požadavků vydavatelů.

Dne 18. srpna 2012 zemřel člen dozorčí rady Unie vydavatelů a mediální ředitel vydavatelství RF Hobby Zdeněk Jůzek.

Z vedení redakce týdeníku Story odešla dlouholetá šéfredaktorka Daniela Prokopová. Vedením redakce byl pověřen její zástupce Jiří Petříš.

Vydavatelství Economia změnilo dosavadní týdenní přílohu Hospodářských novin HN Praha na čtrnáctidenní.

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ uvedlo na trh nový inzertní formát s názvem Víkendová trefa využívající výjimečné postavení vydavatele na trhu nedělních titulů.

Vydavatelství Bauer Media uvedlo na trh 27. srpna 2012 měsíčník s názvem Svět objevů a vstoupilo tak na trh populárně naučných časopisů.


Září 2012

Od 1. září 2012 se stala výkonnou ředitelkou vydavatelství Bauer Media Alena Černá, dřívější ředitelka vydavatelství Astrosat. Ve dnech 2. až 5. září proběhl v Kyjevě 64. světový novinový kongres, který je největším světovým setkáním zástupců vydavatelského průmyslu ze všech zemí světa. Jednání zahájil ukrajinský prezident V. Janukovyč. Odborný program kongresu byl rozdělen do několika tematických panelů: Vedení - řízení nové organizace výroby zpráv, Dvourychlostní žurnalismus, Udržitelný růst a nové příjmové strategie, Zpravodajská redakce za hranicemi integrace, Etika a normy - obnovení důvěry, Perspektiva tisku v budoucím vydavatelském prostředí, Využití sociálních médií - s kým budujeme nové komunity?



Sekce časopisů zahájila v září 2012 dva specializované výzkumy časopiseckého trhu. Jednalo se o výzkum role a vnímání B2B časopisů a v něm publikované inzerce, který realizovala agentura MillwardBrown. Druhým výzkumem byla druhá pilotní fáze projektu StarchMetrix agentury GfK. Výzkum zkoumal efektivitu reklamních kampaní a jejich vnímání. Uskutečnilo se testování inzerátů publikovaných v deseti titulech časopisů reprezentujících různé segmenty trhu.

Business Media CZ posílilo své postavení v segmentu titulů o bydlení, když od vydavatelství Bauer Media převzalo měsíčník Bydlení. Po převzetí titulu provedlo vydavatelství změnu grafiky, která se stala přehlednější a jasnější a došlo k nahrazení některých stávajících rubrik novými.

Vydavatelství RF Hobby uvedlo na trh časopis s názvem Svět na dlani. Do podobného segmentu časopisů vstoupilo i vydavatelství Extra Publishing, které uvedlo na trh titul zaměřený na poznání vesmíru s názvem Tajemství vesmíru.

Obchodní ředitel společnosti Sanoma Media Praha Jan Jireček ukončil své působení v této funkci. Vydavatelství také ukončilo vydávání magazínu Kraus a rozdělilo portfolio titulů do tří skupin, oznámilo silnější orientaci na přímý prodej inzerce a provedlo změnu své vnitřní struktury.

Dne 25. září 2012 jednala delegace francouzských vydavatelů deníků se zástupci evropských institucí. Vyvrcholením jednání byla večeře s poslankyní Evropského parlamentu Marielle Gallo (EPP), které se zúčastnilo celkem 10 poslanců Evropského parlamentu reprezentujících křesťanské demokraty, socialisty a severskou levici. Hlavním tématem diskuse byla autorská práva. M. Gallo zdůraznila, že intelektuální vlastnictví není nepřítelem digitální ekonomiky. Naopak jeho efektivní ochrana napomůže růstu digitální ekonomiky.

Vydavatelství Affinity Media provedlo obsahové změny jednotlivých rubrik ve svém měsíčníku Miminko.

Mediálním ředitelem vydavatelství RF Hobby se stal Jan Zeman, který dosud řídil na pozici šéfredaktora tituly Akta History, Epocha a Epocha Speciál. Pozici šéfredaktorky titulu Epocha a Epocha Speciál převzala Lenka Vlčková, bývalá šéfredaktorka těchto titulů.

Z vydavatelství Empresa Media odešla inzertní ředitelka Jana Štruncová, která dříve působila také ve vydavatelství Mediacop.


Říjen 2012

Sekce deníků Unie vydavatelů zahájila pilotní fázi projektu Studoviny zaměřeného na zvýšení prestiže denního tisku u mládeže. V projektu, který trval do ledna 2013, studenti 7 středních škol připravili obsah celkem tří vydání speciálních přílohy Studoviny zaměřených na témata jako školné na vysokých školách, mládež a alkohol, kouření či drogy, bezplatný a placený obsah na internetu. Přílohy pak byly publikovány v jednotlivých denících. Prezident WAN-IFRA Jacob Mathew oznámil, že se od 1. října 2012 stal výkonným ředitelem WAN-IFRA Vincent Peyregne, který již spolupracoval s WAN-IFRA na vzniku a rozvoji nových strategií a přístupů po fúzi WAN a IFRA v roce 2009. V. Peyregne působil na různých pozicích a v různých oblastech vydavatelského průmyslu a mimo jiné také pracoval na francouzském ministerstvu kultury a informací, jako osoba zodpovědná za všeobecné záležitosti tisku, což znamenalo především za přípravu reakce francouzské vlády na ekonomické problémy novinového průmyslu.



Dne 17. října 2012 proběhl pod názvem Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu desátý brunch časopisů. Jeho tématem byla současná ekonomika, její perspektiva a chování spotřebitelů. Účastníci měli možnost se seznámit s prezentacemi J. Bureše, hlavního ekonoma ERA Poštovní spořitelna a Evy Zamrazilové, členky bankovní rady České národní banky. Diskuse se dále zúčastnili Luděk Niedermayer, ředitel společnosti Deloitte a novinář týdeníku Respekt Jan Macháček, který zároveň celou diskusi řídil.

Ve dnech 29. až 31. října uspořádala WAN-IFRA ve Frankfurtu nad Mohanem každoroční veletrh technologií pro vydávání novin s názvem IFRA Expo 2012. Spolu s veletrhem proběhlo i několik doprovodných odborných seminářů zaměřených na další aspekty vydavatelství, jako například workshop Media Port, 5. mezinárodní summit o tabletech a aplikacích, Advertising Summit, konference Power of Print.

Vydavatelství Respekt Publishing uvedlo na trh nový lifestylový časopis Bel Mondo pro vzdělané a bonitní čtenáře.

Týdeník Story zaměřený na celebrity a svět showbyznysu začal vycházet ve změněné podobě. Obsahově se v týdeníku objevily nové rubriky, přibyly informace o zahraničních celebritách a zvýšil se počet rozhovorů.

Vydavatelství Bauer Media výrazně upevnilo své postavení na časopiseckém trhu, když potvrdilo koupi 100% obchodního podílu ve vydavatelstvích Stratosféra a Hearst-Stratosféra. Stávající portfolio Bauer Media se rozšířilo o dvanáct titulů, mimo jiné o známé časopisecké značky jako Cosmopolitan, Harper’s Bazaar a Esquire.


Listopad 2012

Dne 8. listopadu 2012 proběhla čtvrtletní prezentace výsledků Mediaprojekt u a Radio projektu za 2. a 3. čtvrtletí 2012. Výsledky ukázaly, že nejméně jeden deník si v posledních 14 dnech přečetlo 67,7 % populace a čtenářem alespoň jednoho časopisu bylo 85,9 % občanů ČR ve věku 12 až 79 let. Celková čtenost tiskových titulů dosáhla 89 % populace.

Podzimní valná hromada ENPA proběhla 9. listopadu 2012 v irském Dublinu. Valná hromada zvolila na další dvouleté období prezidentem ENPA Ivara Rusdala a vice prezidentem Valdo Lehariho. Valná hromada projednala a schválila hlavní oblasti lobbistické činnosti ENPA, kterými v roce 2013 bude především svoboda tisku a pluralita médií, autorská práva zejména v digitálním prostředí, DPH, ochrana osobních dat, mediální gramotnost, férové tržní podmínky v konkurenci s digitálními megaspolečnostmi.

Dne 13. listopadu 2012 proběhlo plenární jednání Sekce časopisů Unie vydavatelů. Členové Sekce na jednání schválili plán činnosti a rozpočet sekce na rok 2013 a zvolili své zástupce do správní a dozorčí rady Unie vydavatelů na dvouleté funkční období 2013 - 2014 a na stejné období také sedmičlenné představenstvo sekce.



Unie vydavatelů se aktivně zapojila do programu nejvýznamnější každoroční domácí mediální konference Fórum Media, která proběhla ve dnech 14. a 15. listopadu 2012. V mezinárodním programu 14. listopadu proběhla diskuse o nových směrech výzkumu mediálního trhu, kde o nových trendech ve výzkumu tisku hovořily zahraniční účastnice Kathi Love (GfK MRI) a Anna Maria Deisenberg. První se věnovala metodě StarchMetrix spojující výzkum čtenosti a efektivity inzerce a další hovořila o měření konzumace tisku prostřednictvím RFID kódů. V programu druhého dne byla Unie vydavatelů zastoupena v úvodním Indepth interview, panelu o nových přístupech k reklamě v médiích či panelu o výzkumu jednotlivých médiatypů, kde byly prezentovány výsledky pilotní fáze aplikace výzkumu StarchMetrix na českém trhu. Unie vydavatelů byla garantem panelu o B2B trhu, v jehož rámci byly představeny předběžné výsledky výzkumu B2B časopisů realizovaného pro Unii vydavatelů agenturou MillwardBrown.

Sekce deníků na svém jednání 20. listopadu 2013 schválila svůj plán činnosti a rozpočet na rok 2013 a zvolila své zástupce do správní a dozorčí rady Unie vydavatelů a předsedu a místopředsedu sekce, všechny na volební období 2013 - 2014.

Dne 21. listopadu 2012 se uskutečnilo jednání dozorčí rady Unie vydavatelů, na kterém rada schválila výsledky hospodaření Unie vydavatelů a sekcí v roce 2011, rozpočet Unie vydavatelů na rok 2013 a zvolila svého předsedu a místopředsedu na rok 2013.

Časopisové vydavatelství Sanoma Media Praha relaunchovalo dosud vydávaný časopis Kuchyně.cz v nový měsíčník s recepty, o cestování a zdravé výživě Chuť a styl. Šéfredaktorkou titulu se stala Jana Zbyňková, publisherem Petr Zavadil. Kromě receptů jsou součástí časopisu sekce Sezóna (zaměření na čerstvé, především regionální suroviny), Kuchyně ve stylu (nápady na zařízení kuchyně a jídelny), Jak chutná svět (reportáže z cest a k nim připojené recepty) a Sladká Iveta (škola pečení televizní cukrářky Ivety Fabešové).

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ uvedlo na trh samostatně prodejný speciál časopisu Blesk pro ženy Vánoce, který nabídl řadu inspirací pro vánoční svátky.

Vydavatelství Astrosat vydalo nový stostránkový speciál televizního magazínu TV Star s názvem TV Star PLUS obsahující tipy na televizní dokumenty a pořady se sportovní tematikou.

Vydavatelství Mladá fronta uskutečnilo relaunch dámského lifestylového měsíčníku Moje psychologie. Titul prošel grafickou proměnou a získal nové tváře do své redakce. Šéfredaktorkou se stala Simona Matásková.

Vydavatelství Motor Presse Bohemia zahájilo v listopadu 2012 vydávání nového titulu Bike zaměřeného především na horská kola a široký okruh tematiky s tím spojený. Vydavatelství také uvedlo na trh vydání titulu Auto motor a sport Extra označené Travel 2013.


Prosinec 2012

Valná hromada Unie vydavatelů proběhla dne 12. prosince 2012. Valné hromady se zúčastnili zástupci 21 členů. Valná hromada se seznámila se zprávou o činnosti Unie vydavatelů v roce 2012 a schválila výsledky hospodaření v roce 2011, program činnosti a rozpočet Unie vydavatelů na rok 2013. Správní rada Unie vydavatelů 27. listopadu 2012 rozhodla a valná hromada vzala na vědomí, že prezidentem Unie vydavatelů bude od začátku roku 2013 předseda představenstva Sekce časopisů Jaromír Skopalík (Bauer Media). Valná hromada Unie vydavatelů zvolila předsedkyní ABC ČR na rok 2013 Ing. Květu Čechovou (Bauer Media).

Kreativní ředitel speciálních projektů Fabrice Biundo rozšířil okruhu své působnosti vedle ČR i do dalších zemí, patřících do skupiny Burda International. Nová struktura vydavatelství má reagovat na pokračující vnitřní sjednocování vydavatelství Burda Praha a Burda Media 2000, patřící pod Burda Eastern Europe, dosud působí na trhu samostatně. Z vydavatelství odešel inzertní ředitel vysokonákladových titulů Vít Fiala.

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ sloučilo fungování redakcí deníků Blesk a Aha! pro tištěné verze i webové stránky. Řízením obsahu všech verzí obou titulů byl pověřen Radek Lain.

V licenci časopisu The Economist vydalo vydavatelství Economia ročenku Svět 2013 obsahující výhledy na letošní rok.

Vydavatelství Bauer Media sloučilo po provedené fúzi své obchodní oddělení s obchodním oddělením bývalého vydavatelství Stratosféra.

Šéfredaktorem odborného IT časopisu CIO Business World, který vydává společnost IDG Czech Republic, byl jmenován s platností od 2. ledna 2013 Ondřej Hergesell.

WAN-IFRA vydala svou statistickou ročenku o vývoji novinového trhu ve světě s názvem World Press Trends 2012. Obsah ročenky byl tentokrát omezen, neboť nebyla zařazena část zahrnující přehled vývoje trhu v jednotlivých zemích, ale byly publikovány jen globální a regionální přehledy vývoje trhu. Od roku 2013 plánuje WAN-IFRA návrat k původnímu obsahu a rozsahu ročenky.

Dne 20. prosince 2012 byla podepsána smlouva mezi zadavateli – Unií vydavatelů a ARA´s – a realizátory – Median a STEM MARK – na realizaci MEDIA PROJEKTu na pětileté období počínaje rokem 2013.

Jak vyplynulo z informace britské novinové marketingové agentury NMA, byly deníky i přes vánoce nejprodávanějším zbožím ve Velké Británii, neboť se jich prodalo denně přes 10,5 milionu výtisků. Na druhou stranu počet prodaných vánočních krocanů podle údajů jejich prodejců dosáhl jen 10 milionů a vánočních stromků bylo prodáno jen 8 milionů kusů.