Unie vydavatelů
 
Výběr ročníku: 

UDÁLOSTI ROKU 2011

LEDEN

Vláda ČR na svém jednání dne 12. ledna 2011 projednala a schválila návrh novely tzv. náhubkového zákona, předložený ministerstvem spravedlnosti. Novela umožňuje například zveřejňování přepisů záznamů z odposlechů, pokud veřejný zájem na zveřejnění převažuje a upravuje výjimky ze zákazu zveřejnění informací a také udělení souhlasu v případě smrti chráněné osoby. Schválená novela byla zaslána Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Týdeník Respekt od ledna roku 2011 začal vycházet v o několik centimetrů menším rozměru. Respekt také uvedl drobné změny v uspořádání obsahu jednotlivých vydání. Spojil rubriky Politika a Ekonomika, protože „jde o neoddělitelná témata“, a rozšířil prostor pro rubriky O kom (čem) se mluví a Kulturní servis.

Deník MF DNES začal využívat technologii QR kódů, které odkazují na aktuální počasí nebo program televize portálu iDnes.cz. MF DNES tak ještě více propojila své vydání s portálem.

Novým šéfredaktorem Hospodářských novin se od 1. února 2011 stal Petr Šabata, který v pozici vystřídal Petra Šimůnka. Hospodářské noviny se více profilují jako denní magazín, který je více ekonomický a méně obecný. Šabata nastínil budoucí větší sepjetí B2B titulů Economia s HN.

Dne 27. ledna 2011 byla v Bruselu ustavena pracovní skupina ENPA pro otázky DPH. Skupina zahájila svou práci proto, aby připravila podklady a stanovisko ENPA v rámci zahájené veřejné diskuse Evropské unie o principech systému DPH, která probíhala od prosince 2010 do konce května 2011.


ÚNOR

Od 1. února 2011 došlo ke změně názvu společnosti Sanoma Magazines Praha na Sanoma Media Praha. Ke změně došlo za účelem zdůraznění postavení společnosti v oblasti různých druhů médií – tisku, webů, mobilních médií a dalších mediálních kanálů.

Řízení inzerce vydavatelství Economia od února 2011 převzal Jan Plamínek, který se v oblasti médií pohybuje déle než deset let. V letech 2000 až 2007 působil v rámci obchodního týmu společnosti Ringier ČR, naposledy jako zástupce obchodního ředitele v divizi deníků. Od srpna 2007 působil ve vydavatelství Mladá fronta na pozici ředitele inzerce ekonomického deníku E15, v průběhu roku 2010 pak celou divizi E15 vedl.

Dne 8. 2. 2011 uspořádala Unie vydavatelů workshop v agenturách PHD a OMD, který byl pokračováním projektu seznamování pracovníků mediálních agentur s výsledky výzkumu účinnosti inzerce v časopisech realizovaného GfK Czech a s možnostmi práce s aplikací pro modelování efektivity kampaní prostřednictvím nástroje Octopus. Dosud se workshopy uskutečnily celkem v šesti mediálních agenturách a zúčastnilo se jich na osmdesát pracovníků těchto agentur. Workshop v OMD a PHD se setkal se značným zájmem pracovníků obou agentur, z nichž se zúčastnilo celkem 29 media plannerů, výzkumníků a nákupčích tiskové inzerce.

Vydavatelství Mladá fronta a.s. uvedlo na trh titul Právo & Byznys, magazín pro právnickou obec a top management. Titul měl svůj křest 10. února 2011. Jeho obsah reaguje na aktuální dění v oboru obchodu a práva. Vychází desetkrát ročně.

Dne 10. února proběhla prezentace výstupů Media projektu za III. a IV. čtvrtletí roku 2010 a také za celý rok 2010.

Na českém trhu v únoru skončil people magazín InTouch vydavatelství Bauer Media, zaměřený na zahraniční celebrity a mezinárodní showbyznys. Titul vycházel relativně krátce, od roku 2009.

Unie vydavatelů 21. února 2011 vydala prohlášení k informacím o připravované změně, respektive sjednocení sazeb DPH, které se dotkne také výše DPH při prodeji periodického tisku.

Ve dnech 24. – 25. února 2011 proběhla 21. Světová konference o novinové inzerci WANIFRA, která se konala na Maltě. Jednalo se o další v sérii celosvětových setkání odborníků zaměřených na otázky novinové inzerce.



V únoru 2011 skončila druhá etapa výzkumu účinnosti inzerce v časopisech realizovaného agenturou GfK Czech. Tato etapa zahrnula monitoring multimediálních kampaní značek Škoda a ČSOB.

Maďarská vláda v důsledku bouřlivých protestů vyjádřila ochotu novelizovat sadu kontroverzních mediálních zákonů. Mezi prvními mezinárodními organizacemi, které zákony kritizovaly, byla ENPA. Kritika vrhla stín na samý počátek maďarského předsednictví EU. Původní zákon ustanovil novou vládní mediální organizaci s pravomocí regulace obsahu médií a udělování vysokých pokut za zveřejnění informací, které by byly považovány za odporující zákonu.


BŘEZEN

Dne 10. března 2011 se uskutečnil pátý diskusní brunch pořádaný Sekcí časopisů Unie vydavatelů. Tématem brunche byly nejnovější trendy v médiích a komerční komunikaci. Brunche se zúčastnilo více než 80 osob, které si podle svých vyjádření odnesly řadu inspirativních poznatků a informací. Více informací naleznete v Ročence v samostatném článku věnovaném časopiseckým brunchům.

V návaznosti na konferenci Digital Innovators‘ Summit, která se konala 14. a 15. března 2011 v Berlíně, vyhlásil FAEP jménem evropských vydavatelů časopisů Berlínskou deklaraci, což je pětibodová výzva evropským zákonodárcům a politikům zdůrazňující potřebu zajistit vydavatelům, aby se mohli spolehnout na stabilní a příhodné podnikatelské prostředí v oblasti digitálního trhu. Deklarace je k dispozici k podpisu na webové stránce www.berlindeclaration.eu.

V Berlíně se 15. března 2011 sešla skupina expertů FAEP pro digitální publikování, kterou vedl prezident OPA Europe a vedoucí digitální sekce polské mediální společnosti Agora, Tomasz Jozefacki. Setkání bylo zaměřeno na vliv tzv. online vrátných (např. Google, Apple a Facebook) na podnikání v internetovém publikování. Záměrem bylo dosáhnout formulace snadno pochopitelného politického sdělení, které by časopisecký sektor rád předal evropským zákonodárcům se záměrem dosáhnout toho, aby bylo vytvořeno odpovídající tržní a legislativní prostředí pro online podnikání sektoru vydavatelů periodického tisku.

Dne 16. března 2011 proběhlo jednání takzvaného kulatého stolu ředitelů národních asociací ENPA. Jednání se uskutečnilo na půdě Evropského parlamentu a bylo spojeno se společným obědem s představiteli Evropské unie. Tématem setkání byla diskuse o prioritách činnosti ENPA z pohledu národních vydavatelských asociací a jejich zapojení do lobbistické činnosti ENPA, restrukturalizace komisí a pracovních skupin ENPA, informace z diskuse vedení ENPA o změně stanov asociace a zprávy o nejaktuálnějších tématech, v nichž se ENPA angažuje, jako jsou konzultace o systému DPH v rámci Evropské unie, připomínky k činnosti veřejnoprávních provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání, která ohrožuje zájmy vydavatelů, příprava kampaně Síla tisku a maďarský mediální zákon.

Retailový měsíčník Moderní obchod v březnu poprvé vyšel v nové grafické podobě a s pestřejší paletou stálých rubrik. B2B titul z Českého a slovenského odborného nakladatelství změnil také své logo. Moderní obchod byl po Textil Journalu druhým časopisem, který vydavatel relaunchoval.

Vydavatelství RF HOBBY zastavilo vydávání titulu Planeta Země, projektu, který pátral po „tajemstvích celé planety“. Vydavatelství Bauer Media v březnu začalo vydávat nový dvouměsíčník Bummi, který je určen pro děti od 3 do 7 let. Titul začal vycházet v nákladu 35 tisíc kusů.

Ringier Axel Springer CZ začal vydávat titul Aha! Křížovky, „kapesní“ křížovky ve formátu 160 x 220 mm. Titul má 52 stran a do prodeje šel za cenu Kč 15,90. Čtenáři mají možnost luštit a zároveň se účastnit řady soutěží.

Vydavatelství MOTOR-PRESSE-BOHEMIA přišlo na trh s novým speciálem AUTO 7 Nejlepší koupě. Titul, který vyšel pod hlavičkou známého motoristického čtrnáctideníku, je stostránkový užitečný průvodce, který poradí, jak vybrat a koupit nové auto.

Od 23. března 2011 mediální skupina MAFRA začala vydávat suplement o bydlení s názvem Doma DNES. Ondřej Klimeš, brand manažer MF DNES sdělil, že suplement deníku MF DNES má 40 stran a bude vycházet jednou za týden ve středu.


DUBEN

Ve dnech 7. a 8. dubna 2011 proběhlo v irském Dublinu jednání ředitelů národních vydavatelských asociací, které jsou členy WANIFRA, zasedání představenstva a mimořádná valná hromada WAN-IFRA. Na valné hromadě zástupci členů zvolili nového prezidenta WAN-IFRA, který se své funkce ujal po dosluhujícím prezidentu Gavinu O’Reillym, CEO irského vydavatelství Independent News & Media plc, který tuto funkci vykonával od roku 2004. Novým prezidentem byl zvolen Jacob Mathew, majitel a výkonný šéfredaktor vydavatelství Malayala Manorama Group of Publications z indického svazového státu Kérála. Valná hromada také zvolila šest nových členů představenstva WAN-IFRA. Mezi nimi také novou zástupkyni Unie vydavatelů L. Šmuclerovou, generální ředitelku vydavatelství Ringier Axel Springer CZ.

Dne 14. dubna 2011 byl na mezinárodním poli v rámci soutěže FIPP Research Awards oceněn výzkum Sekce časopisů Unie vydavatelů realizovaný agenturou Millward Brown na podzim 2010. Výzkum zaměřený na získání informací o vnímání časopisů a časopisecké inzerce byl přihlášen do druhého ročníku soutěže FIPP, která hodnotí výzkumné projekty zaměřené na podporu časopisů nebo časopisecké inzerce. Výzkum časopisů byl vyhlášen jako highly commended v kategorii výzkumů pořádaných národními vydavatelskými asociacemi.



Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ začalo od dubna vydávat nový měsíčník Blesk – nejPes. První číslo titulu vyšlo 13. dubna. Nový magazín Blesk nejPes navázal na čtenářskou soutěž serveru Blesk.cz o nejPsa Česka. Titul má 52 stran.


KVĚTEN

Od 1. května 2011 přebral Pavel Šafr z postu nového ředitele skupiny Blesk vedení nejčtenějšího českého deníku. Nahradil tak Vladimíra Mužíka, odstupujícího na vlastní žádost z funkce šéfredaktora, ve které posledních deset let působil ve vydavatelství Ringier Axel Springer v Česku a na Slovensku. Pavel Šafr přišel do Blesku z časopisu Reflex, kde od roku 2008 zastával post šéfredaktora.

Dne 3. května jsme si připomněli každoroční Světový den svobody tisku. Dne 5. května 2011 proběhla v Konferenčním centru U Hájků prezentace výstupů Media projektu za IV. čtvrtletí roku 2010 a I. čtvrtletí roku 2011.

Vydavatelství Astrosat, které má v portfoliu televizní tituly TV Magazín, TV Mini a TV Star, se rozhodlo uvést na trh nový televizní čtrnáctideník TV Expres kombinující lehkou formou programový přehled s kvízy, sudoku a křížovkami.

Týdeník Sedmička vydavatelství Mladá fronta začal být od května 2011 k dostání v trafikách za cenu sedm korun. Bezplatná verze byla ale také zachována. Verze prodávaná ve stáncích, byla proti bezplatné obsahově rozšířena. Ve 48 stránkové příloze placené verze Sedmičky tak čtenáři nalezli mimo jiné televizní program či větší společenskou sekci.

Ředitelka redakcí Mirka Vopavová a ředitelka marketingu Patricie Honslová po více než dvanácti letech odešly z vydavatelství Hachette Filipacchi 2000, aby se vydaly za vlastním podnikáním. Funkce ředitelky redakcí již nově obsazena nebyla, novou ředitelkou marketingu byla s platností od 1. 6. jmenována Ivana Šimlovičová, která v Hachette pracovala od roku 2007 jako brand manažerka časopisu Marianne, vedoucí projektu Dny Marianne a od konce roku 2010 také jako senior brand manažerka marketingu Marianne a Marianne Bydlení.

Od května 2011 převzala marketingovou komunikaci ve vydavatelství Economia Věra Lhotská, vedením obchodu byla pověřena Adéla Pittsová a oddělení e-commerce Ondřej Sommer.

Nový měsíčník vydavatelství RF Hobby s názvem Krimi Revue se poprvé objevil na novinových stáncích ve středu 4. května. Hlavním tématem titulu jsou kriminální případy. Zhruba dvě třetiny z nich tvoří případy odehrávající se v ČR.

Dne 5. května bylo možné na stáncích poprvé spatřit nový dívčí dvouměsíčník LISSY o koních od vydavatelství Bauer Media. Titul je určen pro dívky ve věku 7 až 13 let.

Dne 16. května 2011 vyšla jako příloha týdeníku Marketing & Media tištěná Ročenka Unie vydavatelů 2011. Pro širokou veřejnost byla v elektronické podobě zveřejněna také na webu Unie vydavatelů v sekci Publikace nebo přímo na adrese www.rocenkaunievydavatelu.cz.

Vydavatelství Economia připravilo novou řadu speciálů pod názvem Edice Fenomén. Jedná se o společný produkt týdeníků Ekonom a Respekt, který vychází čtyřikrát ročně. První číslo s titulem Byznys idol se do distribuční sítě dostalo 19. května.

Ve dnech 19. a 20. května 2011 proběhla ve Varšavě ve spolupráci s polskou asociací vydavatelů IWP jarní valná hromada Evropské asociace vydavatelů novin ENPA. Předmětem jednání valné hromady byla celá řada vnitřních záležitostí asociace, například výsledky hospodaření za rok 2010, volba nových členů představenstva a výkonného výboru, přijetí srbské asociace vydavatelů za přidruženého člena ENPA, další vývoj spolupráce mezi ENPA a FAEP. Hovořilo se také o nutnosti koncentrace úsilí na hlavní legislativní priority, jako je rovnoprávnost různých subjektů na digitálním trhu, digitální aktivity provozovatelů veřejnoprávního vysílání, dopad sazeb DPH na novinový trh a další. Valná hromada ENPA také přijala Varšavskou deklaraci, která zdůrazňuje potřebu zachování co nejnižší sazby DPH při prodeji novin v tištěné i digitální formě ve všech zemích Evropské unie.

Dne 24. května 2011 oznámilo vydavatelství Vltava Labe Press, že dne 30. 6. ze své funkce odejde generální ředitel vydavatelství Vltava- Labe-Press Miroslav Pavel. Vydavatelství také změnilo distributora předplacených výtisků regionálních titulů Deník. Společnost Mediaservis od 1. 7. vystřídala Česká pošta.



Dne 26. 5. 2011 v pražském hotelu Ambassador proběhlo vyhlášení výsledků sedmého ročníku soutěže Časopis roku 2010 pořádané Sekcí časopisů Unie vydavatelů. Soutěže se zúčastnilo 19 vydavatelů s 41 časopisem, 6 digitálními projekty a 19 obálkami. Vyhlášení proběhlo celkem v devíti soutěžních kategoriích. Hlavním partnerem soutěže byla První novinová společnost, a. s. a partnery společnosti Sabre a Oriflame.


ČERVEN

Po navázání blízkého pracovního vztahu s Výborem Evropského parlamentu pro právní záležitosti byla ENPA vyzvána k prezentaci svých stanovisek a návrhů pracovní skupině pro autorská práva, což se uskutečnilo 1. června. Pracovní skupina vedená francouzskou europoslankyní Marielle Gallo, je fórem určeným představitelům se zájmem o problematiku duševního vlastnictví.

Swiss Post oznámil, že se chystá zahájit vydávání online verze listu MyNewspaper pro Německo, nového deníku s možností volby osobních preferencí obsahu. Vydání prvního čísla bylo plánováno na konec listopadu 2011. Možnost účasti v tomto inovativním projektu dostali i další vydavatelé.

Viceprezident ENPA, Valdo Lehari Jr., promluvil jménem vydavatelů novin během World Copyright Summitu v Bruselu 6. června. Využil možnosti zdůraznit na tomto významném mezinárodním setkání potřebu vytvoření vhodného prostředí pro fungování obchodních modelů placeného přístupu k digitálně šířenému obsahu periodik.

Bez dalších konzultací s tiskem rozhodl Výbor pro životní prostředí Evropské komise o přidání dalších produktových skupin, jako jsou noviny, časopisy, knihy, ale i novinový papír, do rámce dobrovolných udílení ekologických známek. To znamenalo naprostou změnu postoje, jelikož Komise v minulosti rozhodla o nezařazení zmíněných komodit do stávajících předpisů a to na základě studie z let 2005 a 2006.



Dne 24. 6. 2011 Sekce časopisů Unie vydavatelů uspořádala šestý brunch časopisů s názvem Interaktivní periodika. Tématem brunche bylo využívání mobilních technologií, jako jsou čtečky, tablety a smartphony při šíření obsahu periodik a s tím spojené obchodní modely zaměřené na příjmy z tohoto typu podnikání.

Nové vydavatelství Easy Publishing začalo vydávat titul Kondice. Prodejní cena titulu byla stanovena na Kč 29,90. Typickou čtenářkou Kondice je žena ve věku cca. 29 – 49 let, která žije aktivním společenským životem a stará se o zdraví své i svých blízkých. Tištěný náklad prvního čísla činil 20 tisíc výtisků. Jednou z distribučních sítí jsou lékárny. V roce 2011 vyšla dvě čísla titulu, v dalších letech to má být 10 čísel ročně. Šéfredaktorkou časopisu se stala Lucie Frýdecká.

Bývalý šéfredaktor deníku Hospodářské noviny Petr Šimůnek odešel z vydavatelství Economia. Šimůnek se stal šéfredaktorem Hospodářských novin v říjnu 2005 a vedl je až do ledna 2011, kdy jej vystřídal Petr Šabata. Po odchodu z postu šéfredaktora se Šimůnek v Economii zaměřoval na mezinárodní projekty. V průběhu své novinářské kariéry moderoval také diskusní pořad v televizi Prima nebo Pressklub Frekvence 1.

Novým šéfredaktorem Computerworldu, který vydává společnost IDG Czech Republic, se stal Radan Dolejš. Do Computerworldu přestoupil z týdeníku Ekonom, kde se téměř devět let věnoval především aktuálnímu dění v informačních a komunikačních technologiích. Dne 29. června 2011 proběhlo v restauraci Monastery pražského hotelu The Augustine setkání vydavatelů se zástupci marketingu největších zadavatelů inzerce v médiích v ČR, které uspořádala Sekce časopisů Unie vydavatelů, aby připomněla udělení ceny highly commended v soutěži FIPP Research Award 2011 výzkumu časopisů realizovanému v roce 2010 a současně připomněla význam výsledků tohoto výzkumu pro zadavatele reklamy.

K 30. 6. 2011 získala německá společnost Burda Verlag Osteuropa od společnosti Hachette Filipacchi Presse Paris 51% podíl ve vydavatelském domě Hachette Filipacchi 2000 a tím se stal koncern Hubert Burda Media 100% vlastníkem společnosti Hachette Filipacchi 2000. Již doposud vlastnil německý koncern Hubert Burda Media ve vydavatelství Hachette Filipacchi 2000 49% podíl. Vydavatelství bylo v rámci proběhlých změn přejmenováno na BURDA Media 2000 s.r.o. Do funkce jednatelky společnosti BURDA Media 2000 byla jmenována Petra Fundová.


ČERVENEC

Dosavadní výkonná ředitelka a členka představenstva vydavatelství VLP Jitka Bosáková převzala od počátku července post generální ředitelky a předsedkyně představenstva VLP. Vydavatelství provedlo změnu distributora a také relaunch webu Denik.cz.

Novým šéfredaktorem týdeníku Reflex se od 1. července stal Ivan Hamšík. Ve funkci nahradil Pavla Šafra, který se v dubnu stal ředitelem skupiny Blesk a zároveň řídil i časopis Reflex. Ivan Hamšík předtím působil jako ředitel digitálních médií vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. Byl také zástupcem šéfredaktora MF DNES a poté Blesku.

Vydavatelství Bauer Media začalo vydávat nový časopis Luštění a příběhy. Titul přináší křížovky, osmisměrky a rébusy a soutěže o ceny. Součástí obsahu titulu jsou příběhy čtenářů, vědomostní kvízy a horoskop. „Titul vydáváme jako dvouměsíčník a jeho tištěný náklad je 30 000 ks,“ sdělila Ivana Sochůrková, senior manažerka Bauer Media. První vydání titulu Luštění a příběhy bylo koncipováno jako čtení na léto. Časopis má 44 stran a stojí 25 Kč.


SRPEN

Dne 4. srpna 2011 proběhla prezentace dat z výzkumu Media projekt za 1. a 2. čtvrtletí roku 2011. Výsledky ukázaly, že celkový zásah tiskových titulů v České republice zůstává stále vysoký a dokonce se v uvedeném období mírně zvýšil.

Evu Hanákovou na pozici šéfredaktorky týdeníku Ekonom vystřídal dosavadní zástupce šéfredaktora Hospodářských novin Ondřej Neumann. Řízení redakce se ujal 4. srpna. Na postu zástupce šéfredaktora HN ho nahradil Petr Orálek.

Portfolio magazínů mediálního domu Sanoma Media Praha se od úterý 16. srpna zmenšilo o magazín Sedm, jehož vydávání bylo přerušeno. Sanoma tento magazín uvedla na trh v roce 2007 jako týdeník koncipovaný pro mladé aktivní ženy. V portfoliu společnosti tehdy nový časopis nahradil časopis Ring.

Dne 17. 8. 2011 rezignoval na funkci člena představenstva Sekce časopisů Bronislav Kvasnička, místo něhož byla za členku představenstva kooptována Petra Fandová (Burda Praha, Burda Media 2000)


ZÁŘÍ

Sekretariát Unie vydavatelů od září 2011 přesídlil na novou adresu: Zirkon Office Centrum, Sokolovská 84/366, 186 00 Praha 8, tel.: 222 329 730, tel/fax: 222 322 961.

Vydavatelství Extra Publishing se rozhodlo ukončit samostatné vydávání časopisu PC rady. Poslední vydání v trafikách a u předplatitelů bylo vydání 9/2011. Počínaje hned příštím vydáním se magazín PC rady sloučil s měsíčníkem Extra PC.

Vydavatelství MAFRA vyšlo vstříc požadavkům zadavatelů reklamy a uvedlo jako první na český trh reklamní formát superpanorama v deníku MF DNES.

Hospodářské noviny zavedly novou pravidelnou přílohu HN Praha. Vychází každé úterý a je zaměřená na témata týkající se čtenářů z metropole. „Bezmála polovina předplatitelů a lidí kupujících náš deník je právě z hlavního města,“ vysvětlil publisher HN Daniel Hort důvody rozhodnutí. Příloha HN Praha má 32 stran a formát tabloidu.

Novinka Chvilka napětí od Bauer Media se stala novým krimi speciálem týdeníku Chvilka pro tebe. Obsah byl doplněn o testy a křížovky. Chvilka napětí má 40 stran a stojí 22 Kč. Vydavatelská společnost České a slovenské odborné nakladatelství, s. r. o. (ČON), která byla přidruženým členem Unie vydavatelů, ukončila k 30. 9. 2011 svou vydavatelskou činnost, čímž také zaniklo její přidružené členství v Unii vydavatelů. ČON, které vydávalo odborné tituly jako například Food Service, Maso, Moderní obchod, Textil Journal, bylo členem mezinárodní vydavatelské skupiny Deutsche Fachverlag.


ŘÍJEN

Pod názvem Budoucnost evropských časopisů: nové příležitosti a výzvy, jak je využít, proběhlo v rámci tzv. Dne vydavatelů dne 5. října 2011 v prostorách Evropského parlamentu setkání zástupců evropských vydavatelů s představiteli Evropské unie. Tématem byly především plánované iniciativy EU v legislativě, která zasáhne jádro podnikání na trhu vydávání časopisů. Jedná se například o autorská práva, ochranu osobních dat a DPH.

Měsíčník Strategie změnil grafiku, logo i šéfredaktora. Pozici šéfredaktora převzal už před několika týdny Miroslav Honsů, dosavadní šéfredaktor Jan Müller, který titulu šéfoval od ledna 2010, zůstal ve Strategii jako editor.

Ve dnech 10. až 12. října 2011 proběhl 38. světový časopisecký kongres FIPP, který se koná jednou za dva roky, a v loňském roce bylo místem konání Nové Dillí v Indii. Spolupořadatelem kongresu byla Indická asociace časopisů. Za Unii vydavatelů se kongresu zúčastnil Tomáš Tkačík. Podrobné informace jsou k nalezení na webové stránce www.fippindia11.com.

V období 12. – 15. října 2011 uspořádala WAN-IFRA ve spolupráci s rakouskou asociací vydavatelů VOEZ dvě nejdůležitější setkání představitelů novinového trhu z celého světa – 63. světový novinový kongres, který je každoročním vrcholným setkáním vydavatelů novin a účastní se ho zástupci největších světových vydavatelských koncernů. Na kongresu proběhla výměna informací a zkušeností o nejdůležitějších a nejzákladnějších trendech, které se na novinovém trhu v poslední době objevily. Druhou akcí bylo 18. světové fórum šéfredaktorů - nejprestižnějším setkáním zástupců největších a nejprogresivnějších titulů deníků z celého světa. Na programu fóra byly tematické okruhy, jako: WikiLeaks, Media revoluce, Na jaký obsah se mají zaměřit noviny, pokud chtějí přežít, Inovace v tisku, Integrace redakcí, Kroky k úspěšnému využití tabletů a Nejlepší aplikace.

U příležitosti konání světového novinového kongresu a dalších akcí Týdne deníků ve Vídni ve dnech 12. až 15. října, uspořádala WANIFRA také odbornou konferenci zaměřenou na výměnu zkušeností v oblasti aplikace tabletů při poskytování zpravodajského obsahu. Jednalo se již o čtvrté setkání na toto téma.

ENPA spolupořádala druhý ročník akce nazvané „Media Lounge“. Akce proběhla 19. října 2011 s mottem „Úloha reklamy v podpoře inovací a růstu“ a konala se pod záštitou europoslankyně Nadji Hirschové v prostorách Evropského parlamentu. Mezi řečníky byl např. komisař EU pro průmysl a podnikání Antonio Tajani.

Dne 20. října 2011 uspořádala Sekce časopisů Unie vydavatelů třetí a poslední brunch roku 2011 na téma Média a ekonomika: Východiska pro rok 2012. Jako tradičně se toto diskusní setkání vydavatelů, zadavatelů inzerce, mediálních agentur a dalších mediálních odborníků uskutečnilo se zaměřením na předpokládaný ekonomický vývoj v následujícím roce a jeho důsledky pro vývoj celého reklamního trhu i specifické důsledky pro vydavatele časopisů.



Evropská federace vydavatelů časopisů FAEP – v říjnu 2011 změnila svůj název a profil: nový název je European Magazine Media Association (EMMA) a nový profil činnosti odráží proaktivní postoj časopiseckého sektoru na utváření jeho budoucího legislativního i nelegislativního celoevropského rámce. EMMA přistoupila na změnu mimo jiné proto, že reprezentuje tištěné i digitální časopisy, včetně spotřebitelských a B2B titulů. Co se týče zaměření činnosti, nejlépe je vystihuje tzv. Berlínská deklarace, která reprezentuje to, jak by se vydavatelé časopisů měli v budoucnu prezentovat jako partner tvorby politiky na úrovni EU.


LISTOPAD

Ve dnech 2. a 3. listopadu proběhla konference Forum Media. I letos byla odborným garantem programu Unie vydavatelů. Součástí programu byl 3. listopadu 2011 tematický blok zaměřený na nový výzkum WoM působení časopisů, který pro Sekci časopisů Unie vydavatelů realizovala na podzim 2011 agentura MillwardBrown. Na akci byly prezentovány první předběžné výsledky výzkumu.

Vydavatelství Stratosféra oznámilo, že v příštím roce už nebude vydávat pánský magazín Stuff. S jeho vydáváním tak na českém trhu po osmi letech existence skončilo.

Ve dnech 8. - 9. listopadu proběhla valná hromada ENPA, které předcházela konference u příležitosti 50. výročí založení této evropské asociace vydavatelů novin. Na akci vystoupili s projevy prezident Evropské komise, José Manuel Barroso, komisařka Viviane Redingová a komisař pro vnitřní trh a služby Michel Barnier, který zdůraznil potřebu zachování co nejnižších sazeb DPH pro tisk bez ohledu na způsob jeho distribuce.

10. listopadu 2011 proběhla prezentace výstupů Media projektu za 2. a 3. čtvrtletí roku 2011.

Sanoma Media Praha představila první vydání svého nového měsíčníku KRAUS. První vydání vyšlo 14. listopadu. Koncept titulu vytváří Jan Kraus, jehož jméno titul také nese.

Dne 15. listopadu 2011 se uskutečnilo jednání pléna Sekce časopisů Unie vydavatelů. Účastníkům byla předložena zpráva o hospodaření Sekce časopisů za období leden - říjen 2011 a dále zpráva o činnosti Sekce časopisů v roce 2011. Sekce mimo jiné schválila svůj rozpočet na rok 2012 a zvolila zástupkyní sekce ve správní radě Unie vydavatelů Petru Fundovou (Burda Praha, Burda Media 2000).

V úterý 22. listopadu proběhlo jednání Sekce deníků Unie vydavatelů. Členům Sekce byly předloženy informace o průběžných výsledcích hospodaření sekce za leden - říjen 2011, návrh rozpočtu a akcí sekce na rok 2012, jako například seminář o pirátském zneužívání obsahu, 22. světová konference o novinové inzerci v Praze, projekt pro mladé čtenáře novin apod.



Sebastian Pawlowski, majitel vydavatelství Mediacop, dokončil prodej svých titulů společnosti Empresa Media.

Po mimořádném úspěchu čtrnáctideníku Nedělní Aha! Křížovky uvedlo vydavatelství Ringier Axel Springer CZ na trh další křížovkářský časopis - Nedělní Blesk Křížovky - také s dvoutýdenní periodicitou.

Společnost Metro ČR, která vydává bezplatný titul Metro a měsíčník Men Women Only, rozšířila své portfolio i o placené tituly. Metro tak začalo prostřednictvím První novinové společnosti (PNS) uvádět na stánky titul Hry (měsíčník za 14,90 Kč). Dále vydavatelství uvedlo také další měsíčník Zdravé hubnutí za Kč 19,90, jehož hlavní náplní jsou tipy na zdravé hubnutí, stravu a životní styl. Již v říjnu vyšlo také první číslo titulu Pivní guru – časopis pro národ pivařů. Titul je dvouměsíčníkem určeným hlavně mužům nad 18 let. Jeho cena je Kč 59,- a přináší zajímavosti ze světa piva, gastronomie a volnočasové tipy.

Vydavatelská společnost České a slovenské odborné nakladatelství kontaktovala vydavatelskou skupinu ATOZ s nabídkou odprodeje svých B2B titulů Svět balení, Moderní obchod a Textil Journal.

Vydavatelství Mladá fronta začalo vydávat nový odborný časopis Česká dermatovenerologie. Časopis 100+1 se vrátil do prodeje. Vydavatelství Extra Publishing obnovilo tradiční značku 100+1. Využilo k tomu svůj magazín Svět, který se značkou 100+1 spojilo.

Dne 21. listopadu proběhlo jednání dozorčí rady Unie vydavatelů, jejíž členové byli seznámeni s výsledky průběžného hospodaření Unie vydavatelů za leden - říjen 2011 a s činností Unie vydavatelů v roce 2011. Dozorčí rada schválila rozpočet na rok 2012 a změnu stanov ve smyslu změny sídla v souvislosti s přestěhováním. Rada odsouhlasila svou zprávu pro valnou hromadu Unie vydavatelů a zvolila předsedou pro rok 2012 Zbyňka Macháta (Burda Praha, Burda Media 2000).



Sekce deníků Unie vydavatelů dne 24. listopadu 2011 uspořádala workshop pro inzertní a marketingové pracovníky členů Unie vydavatelů. Své prezentace představili O. Tomas (GfK Czech) a O. Novák (PRG-UMW za AKA), prezentace byly následovány diskusí s prostorem pro dotazy. Obsah byl zaměřen na souhrn argumentů o přednostech inzerce v denících. Více o této akci najdete v samostatném článku Ročenky.


PROSINEC

Šéfredaktor Instinktu Petr Skočdopole v prosinci skončil. Jednalo se o první výraznou personální změnu ve vydavatelství, které odkoupil Jaromír Soukup, jenž vlastní největší tuzemskou komunikační skupinu Médea. S účinností od 1. 12. 2011 do vydavatelství Empresa Media nastoupil Marek Stoniš, který zde zastává funkci zástupce šéfredaktora pověřeného řízením týdeníku Instinkt.

Obchodním ředitelem vydavatelství Sanoma Media Praha se stal Jan Jireček, dosavadní šéf obchodu internetových aktivit tohoto vydavatelství.

Mladá fronta ukončila vydávání časopisu Jak na počítač a z měsíčníků Digifoto a Mobility se staly příbaly. Jedná se o tituly, které vydavatelství koupilo v roce 2010 od vydavatelství CPress Media.

Dne 8. prosince 2011 proběhla v Konferenčním centru U Hájků prezentace úplných výsledků výzkumu WoM (word of mouth) působení časopisů uspořádaného pro Sekci časopisů Unie vydavatelů agenturou Millward- Brown. Prezentace zahrnovala metodiku výzkumu, analýzu vztahu médií a vlivu WoM, téma kdo jsou a jak působí tzv. WoM šampióni, otázku vztahu WoM šampionů a časopisů a další zajímavosti. Více o výzkumu najdete v samostatném článku.

Jednání valné hromady Unie vydavatelů se uskutečnilo 14. 12. 2011. Na programu byla zpráva o činnosti Unie vydavatelů a sekcí v roce 2011, program činnosti a schválení rozpočtu na rok 2012, zpráva dozorčí rady, projednání průběžných výsledků hospodaření v roce 2011 a schválení výsledků hospodaření Unie vydavatelů v roce 2010, i další body. Valná hromada také jmenovala předsedkyní ABC ČR na rok 2012 Květu Čechovou (Bauer Media), schválila změnu stanov Unie vydavatelů v souvislosti s přestěhováním. Valná hromada přijala usnesení o přípravě systému, v jehož rámci by pro posílení kontroly kvality dat výzkumu čtenosti byly všechny dotazované tituly povinně zařazeny od počátku roku 2013 v systému ověřování nákladu tisku ABC ČR.

Karin Vedrová, obchodní ředitelka společnosti Sanoma Media Praha odešla ke konci roku 2011 z tohoto vydavatelství.

Z vydavatelství Atemi odešel jeho výkonný ředitel Karel Brýna. Od nového roku pak vede obchodní oddělení Michaela Hromádková, která přišla z vydavatelství Euronews.